Hva er kortikosteroidindusert Psykose?

November 16  by Eliza

Kortikosteroidindusert psykose er en negativ reaksjon på medisiner som brukes til å behandle betennelse, smerte, og noen kroniske immun forhold. Disse stoffene kan gi psykiske symptomer, hvorav den mest markante er en klynge av saker som hypomani, depresjon og angst. Noen pasienter opplever også sant psykose, et brudd med virkeligheten som kan inkludere paranoide tanker og hallusinasjoner. Behandlingsalternativene avhenger av hvordan tilstanden presenterer og hvorfor pasienten er på steroider.

Pasienter som tar høye doser av kortikosteroider, spesielt i kombinasjon med andre medisiner eller på lang sikt, kan være på et høyere risiko for kortikosteroidindusert psykose. En historie med psykiske problemer ISNA € ™ ta risikofaktor, i henhold til flere studier, og det unormale psykiatrisk tilstand er vanligvis forbigående, stopper når pasienten får av medisiner, og er ferdig med metabolizing. Noe forskning har antydet at kortikosteroider kan være assosiert med utbruddet av bipolar lidelse, men en definitiv kobling er ikke klarlagt.

Symptomer på kortikosteroidindusert psykose kan variere mye mellom pasienter. Noen kan utvikle hypomani, hvor de føler seg veldig energisk, har problemer med å sove ,, og kan begynne å føle ustoppelig. Andre pasienter kan oppleve depresjon eller humørsvingninger. Angst, uro og irritabilitet er også tegn på steroid-indusert psykose. Hallusinasjoner og falske forestillinger om verden rundt pasienten kan også utvikle; for eksempel kan en pasient mener at medisinske leverandører er involvert i en konspirasjon.

Rett og slett stoppe steroider kan ikke være mulig, både fordi de kan være nødvendig for behandling og fordi brå seponering av steroid terapi kan være farlig. Ett alternativ for behandling av kortikosteroid-indusert psykose kan være en gradvis smalner ned, hvis det er mulig å trygt ta pasienten av medisiner og prøve en annen terapi. Psykoterapi kan også bli vurdert, sammen med psykiatriske medisiner. Sykehusinnleggelse kan være nødvendig hvis det er bekymringer om den patientâ € ™ s helse og sikkerhet.

Alvorlige tilfeller av kortikosteroid-indusert psykose er relativt sjeldne, men kan skje. Folk som begynner å legge merke til uvanlige utbrudd av energi, tristhet, og andre merkelige humørsvingninger på steroider kan være lurt å diskutere dette med utøveren som foreskrevet medisinen. En evaluering kan avgjøre om pasienten ser ut til å være å utvikle et psykiatrisk problem, og kan hjelpe med beslutningsprosesser om hvordan du går frem med behandling. For pasienter som trenger å være på medisiner på lang sikt for å behandle en kronisk tilstand, er det viktig å være klar over at psykiatriske symptomer kan dukke opp når som helst, selv om de er mer vanlig når den først starter ut på kortikosteroider.

  • Symptomer på kortikosteroidindusert psykose varierer mye mellom pasienter.
  • Symptomer på kortikosteroidindusert psykose kan omfatte depresjon og humørsvingninger.
  • Hallusinasjoner og falske forestillinger om verden er tegn på kortikosteroidindusert psykose.