Hva er Serotonin syndrom?

February 13  by Eliza

Serotonin syndrom er en alvorlig og potensielt livstruende sykdom forårsaket når legemet har unormalt høye nivåer av serotonin, et kjemikalie som produseres i hjernen. Tilstanden er oftest forårsaket når folk som tar visse kjemikalier eller medisiner som virker på serotoninnivået øke sine medisiner eller ta en annen medisiner på samme tid som kan øke nivåene. Mens passende serotonin er viktig, risikerer for mye helse og skaper alvorlig medisinsk risiko.

Symptomene på serotonergt syndrom vanligvis dukke opp etter et annet medikament eller en eneste medisin som øker serotoninnivået er tatt. De er vanskelig å ignorere og en person kan bli forvirret, kan hjertet synes å palpitate eller faktisk øke hastigheten, musklene kan nappe eller en person kan føle en følelse av indre uro og angst kalles akatisi. Andre symptomer kan omfatte en dårlig hodepine og svette. Noen mennesker føler seg kald, og de kan skjelve eller har gåsehud.

Hvis disse symptomene blir ignorert og en person fortsetter med unormalt høye serotoninnivået ved å ta mer medisiner, kan de utvikle feber, og til slutt har livstruende anfall eller arytmier. Folk kan forfalle til bevisstløshet. Disse symptomene trenger akutt medisinsk behandling, mens symptomene i forrige avsnitt vil kreve å kontakte en lege med en gang for å få råd om hva du skal gjøre.

Behandling for serotonin syndrom som er alvorlig kan involvere sykehusinnleggelse og en rekke stoffer som kan roe musklene. Noen mennesker trenger serotonin-blokkerende midler, og i sjeldne og svært alvorlige tilfeller kan folk trenger å bli lammet mens deres serotonin nivåer slipp. Dette er vanligvis gjøres under lokalbedøvelse slik at personen sover gjennom mye av denne erfaringen. Vanligvis disse behandlinger kombinert med en gradvis utflating av serotonin produsere utvinning, selv om det kan ta noen uker etter et høyt nivå serotonin hendelsen har oppstått for å føle seg helt vel.

Enkelte legemidler, spesielt når kombinert er mest angitt i forårsaker denne tilstanden. Disse kan inkludere utvalgte serotonin reopptakshemmere (SSRI) og valgt serotonin og noradrenalin reopptakshemmere (SNRI). En annen klasse av legemidler som kan skape dette problemet er monoaminoksidasehemmere (MAO-hemmere), eller vekselvis litium, et stemningsstabiliserende medisin, kan være assosiert med dette syndromet, spesielt når det kombineres med andre meds. Andre medisiner som kan øke risikoen for serotonergt syndrom inkluderer over mot hoste medisiner, noen smertestillende medikamenter og migrene medisiner. Det bør huske tilstanden oftest skjer når mer enn en av disse stoffene er kombinert.

Problemet med denne tilstanden er at leger kan ofte må kombinere medikamenter for å øke serotonin. En person med bipolar tilstand kan lett ta en SSRI og litium. Folk som tar MAO-hemmere må være ekstremt forsiktig over mot medisiner de tar. Leger og pasienter må alltid veie risiko versus fordelene ved å kombinere mer enn én agent som kan føre til serotonergt syndrom. Vanligvis fordeler, spesielt ved behandling av alvorlige forhold som psykiske lidelser, oppveier risikoen for syndromet, men pasienter bør alltid informeres om hvilke tegn du skal se etter hvis de gjør øke dosen av en serotonin økende medisiner eller legge til en annen medisin som vil øke serotonin nivåer.

  • I noen tilfeller kan monoaminoksidasehemmere (MAO-hemmere) brukes til å bekjempe depresjon føre til serotonergt syndrom.
  • Serotonergt syndrom kan føre til alvorlige hodepine.
  • Yoga og annen fysisk trening kan bidra til å øke kroppens serotoninnivået.
  • Serotonin syndrom er forårsaket av unormalt høye nivåer av serotonin, et kjemikalie som produseres i hjernen.