Hva er Serotonin tilbaketrekning syndrom?

August 3  by Eliza

Serotonin abstinenssyndrom eller seponering syndrom beskriver en rekke symptomer som kan oppstå når pasienter slutter å ta selektive serotonin reopptakshemmere (SSRI) eller selektive serotonin noradrenalin reopptakshemmere (SNRI). Syndromet forekommer i ca 20% av pasientene som, i minst fem uker, bruker medisiner, som fluvoksamin (Luvox®), paroksetin (Paxil®), venlafaksin og Desvenlafaxine (Effexor® og Pristiq®), og setraline (Zoloft®) , og deretter brått avslutte behandlingen. Syndromet står i kontrast til hva legene en gang tenkte og forfektet til sine pasienter: SSRI og SNRI skapte ingen problemer i seponering. På midten av 1990-tallet, rapporter om en rekke fysiske og følelsesmessige symptomer hos noen pasienter som sluttet å ta disse medikamentene var for viktig til å ignorere, og det medisinske miljøet har måttet omstille hvordan det snakker om antidepressiva som hindrer serotonin reuptake og hvordan det avtaler med seponerings anbefalinger.

Symptomene på serotonin abstinenssyndrom er varierte, og diagnosen stilles hvis folk vise ett eller flere symptomer ved tilbaketrekking. De kan omfatte hodepine, ekstrem tretthet, kvalme og / eller oppkast, og søvnproblemer. Noen pasienter opplever problemer med å gå, har uttalt svimmelhet, eller føler ør. Noen ganger lidelse føles som et alvorlig tilfelle av magen influensa med frysninger, feber, oppkast og diaré. Pasientene har også rapportert pins og nåler sensasjoner eller det som kalles en "hjerne zap", som føles som en elektrisk ladning som plutselig oppstår i hodet. Det er andre mulige resultatene av seponering, for eksempel en følelse av sterk angst eller depresjon, økt drømmer, en følelse av at ingenting er ekte, opphissede følelser, eller suicidalitet.

Siden noen av disse symptomene er også til stede i depresjon eller angst forhold, kan det være vanskelig å skille om tilbaketrekking er et spesifikt problem eller skaper en reemergence av sykdommen den antidepressive var å behandle. Vanligvis oppstår serotonin abstinenssyndrom svært raskt etter medisiner er avviklet, så symptomene er knyttet direkte til det. Likevel bør en opptreden av sterk angst, depresjon eller suicidalitet alltid indikerer at pasienter snakke med sine leger og pasienter blir dessuten bedt om å aldri slutte en SSRI / SNRI "cold turkey".

En av de beste måtene å unngå serotonin abstinenssyndrom er å avta en antidepressant, i stedet for å stoppe det raskt. Fortsette å ta en SSRI kan også stoppe symptomer, som hos noen pasienter kan vare i flere måneder eller mer. Hvis pasienten er interessert i å stoppe en av disse medikamentene, selv om bare å bytte til en annen type, er det i deres interesse å ha en langsom tapering plan på plass. Dette reduserer risikoen for å manifestere seponeringssymptomer.

Pasienter bør ikke nødvendigvis velge et rusmiddel ved om seponering kan føre til serotonergt abstinenssyndrom. De kan spørre fra leger om de stoffene som har størst sannsynlighet for disse effektene, men pasientene fortsatt ikke kan bestemme om de vil være blant de 20% av SSRI / SNRI brukere som opplever dem. Valget av antidepressiva er bedre basert på dens effektivitet i den enkelte, og ikke på om nedtrapping stoffet vil være nødvendig.

  • Serotonin har en betydelig innvirkning på humør og fysisk tilstand.
  • Oppkast er et mulig symptom når de opplever serotonin trekning.